حمل و نقل بین المللی

folder_openآموزش ها
commentبدون دیدگاه

معنی حمل و نقل بین المللی انتقال مسافر و یا کالا بین کشورهاست. این کشورها ممکن است با هم مرز زمینی، دریایی یا هوایی داشته باشند. یکی از ارکان تجارت بین المللی حمل و نقل است که نقش بسیار مهمی دارد. شرکت‏ها باید روش حمل و نقل مطمئن و مقرون به صرفه را انتخاب کنند. عوامل مختلف می‏تواند بر تصمیم شرکت در مورد نوع حمل و نقل تأثیر ‌گذار باشد. این عوامل می‌توانند نیاز تجاری، کشور مقصد و نوع کالا باشند.

جاده، دریا، راه آهن و هوا چهار راه واردات و صادرات هستند. به عنوان اولین قدم شرکت‌ها باید تمام قسمت‏های پروژه خود را در نظر بگیرند و در مورد آنچه باید توزیع شود از جمله اندازه، وزن و نوع کالاها آگاهی پیدا کنند. هزینه ارسال یکی دیگر از عناصر بسیار مهم است و به طرفین معامله بستگی دارد. مقصد، قانون کشورها، ارزش کالاها و خطر حمل و نقل، عناصر دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. بنابراین کسی که می‌خواهد با حمل و نقل بین المللی تجارت کند، باید کیفیت، هزینه، زمان و شرایط را بسنجد تا انتخاب درستی بکند. حال بایستی بررسی کنیم که فرآیند و مزایای هر کدام از روش­های حمل و نقل بین المللی چیست.

حمل و نقل بین المللی از ضرورت‌ها و اساس مبادلات بازرگانی است، بنابراین نارسایی در حمل بین المللی، رشد اقتصادی را متوقف ساخته و از کارآیی بخش‌های اقتصادی می‌کاهد و فعالیت‌های اقتصادی را در حد خود مصرفی محدود می‌نماید. به همین دلیل است که متخصصان حمل و نقل اعتقاد دارند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌ها‌ی کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می‌دانند. چنانچه ارتباط این کشورها با خارج قطع شود، علیرغم تکنولوژی پیشرفته، موقعیت جهانی خود را از دست داده و چرخ غول آسای اقتصاد شکوفای آنان از گردش باز می‏ماند.

صنعت حمل و نقل به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه نقش اساسی و مهمی در باروری امکانات و استعدادهای بالقوه جوامع بوده و توسعه این بخش باعث اقتصادی شدن و رونق دیگر فعالیتها و افزایش تولید ناخالص ملی می‏شود . از طرفی به شکل مستقیم و غیر مستقیم در اشتغال‌زایی و توسعه مناطق مختلف و رفع انزوای مناطق محروم و مستعد کشور بسیار موثر است. در بین بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی به دلیل امتیازاتی از قبیل سرعت بالا در تخلیه و بارگیری، مدیریت و کنترل متمرکز، ضریب امنیتی بالاتر، صرفه جویی در مصرف انرژی و … جایگاه ویژه‏ای را به خود اختصاص داده است. در این راستا ترانزیت به عنوان یکی از منابع مهم کسب درآمدهای ارزی ملی و مستقل از صادرات نفت می‏باشد و راه آهن با امکانات گسترده می‌تواند یک بازوی اجرایی قدرتمند در این زمینه محسوب گردد.

احیا کردن مسیر تاریخی ابریشم که امروزه بیش از ۲۰ کشور در حوزه ارتباطی آن قرار دارند، اگر چه از لحاظ زیرساخت‌های فیزیکی بسیار مهم است و آماده‌سازی جاده‏ها و سایر نیازهای مرتبط با امر جابجایی کالا به خصوص ترانزیت در هر دو مسیر خشکی و آبی اهمیت فوق العاده‌ای دارد، اما مهم‌تر از آن تجهیز گمرکات مبادی کشورهای واقع شده در مسیر جاده ابریشم به امکانات و فناوری‏های مدرن است که می‌تواند به نحو قابل توجهی در افزایش حجم مبادلات تجاری و تسهیل عبور کالاها (ترانزیت) از مرزهای گمرکی موثر باشد. جابه‌جایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد و در اکثر طرح‌های توسعه، حمل و نقل بین المللی به عنوان یکی از بخش‏های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و سیاست‌های توسعه بدون بهره جستن از برنامه‌ریزی‏های جامع برای حمل بین المللی با توجه به راه‌های مختلف جابه‌جایی امکان پذیر نیست.

روش‏های حمل و نقل:

حمل و نقل زمینی:

شامل حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‏ای است. حمل و نقل ریلی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جابجایی مسافران و کالاها است که از امنیت زیادی برخوردار بوده و بسیار بصرفه هستند. این روش قوانین سفت و سختی دارد که جمع آوری مدارک می‌تواند این قوانین را برای شما هموار کند. مسافرت با حمل و نقل ریلی لذت زیادی دارد و به گفته مسافران این نوع روش حمل و نقل، در حین سفر، مسافر می‌تواند از منظره لذت ببرد و در عین حال به مقصد خود نیز نزدیک‌تر شود.

حمل و نقل زمینی یا جاده‏ای در انواع روش‏های حمل و نقل ساده‌ترین است و با استفاده از یک ماشین شخصی، اتوبوس، کامیون و تریلرهای کابین دار انجام می‌شود. حمل و نقل جاده‌ای هم برای جابه‏جایی مسافران و هم برای جاب‏جایی کالا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش حمل و نقل برای جابه‏جایی‌های داخلی و خارجی قابل استفاده است و فقط باید مرزهای زمینی در بین کشورها و استان‌ها برقرار باشد.

حمل و نقل هوایی:

حمل و نقل هوایی برای جاب‏جایی مسافران و کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش حمل و نقل انواع مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به پروازهای چارتر، پروازهای بازرگانی و پرواز سیستمی اشاره کرد که هر کدام برای جابه‏جایی‌های خاصی استفاده می‌شوند. پرواز چارتر که هم برای مسافران و هم برای جاب‏جایی کالاها مناسب است، در زمان صرفه‏جویی کرده و می‏توان با دریافت پیشنهادات لحظه آخری، بهترین قیمت را دریافت نمود. پروازهای سیستمی مخصوص مسافران است و هیچ بار و کالایی (به غیر از بار مسافر) جابه‏جا نمی‌شود. برای استفاده از این پرواز، شما باید از قبل بلیط خود را خریداری کنید و در زمان و تاریخ مشخص شده برای پرواز در فرودگاه حاضر باشید.

حمل ونقل دریایی:

حمل و نقل دریایی یک از ارکان اصلی تجارت در سطح جهانی است و از آن برای جابه‏جایی کالاهای مهم و بزرگ استفاده می‌شود. ترابری دریایی به دلیل اینکه بر قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد، از اهمیت زیادی برخوردار بوده باعث ایجاد یک محیط رقابتی می‌شود. از مزایای استفاده از این حمل و نقل می‌توان به انتقال بار به کشورهایی که فقط با راه‌های آبی قابل دسترس هستند، اشاره کرد. همچنین این روش بسیار امن است و هزینه نسبتا معقولی دارد. تنها عیبی که این روش دارد، کند بودن آن است که باعث شده طرفداران کمتری نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل داشته باشد.

حمل کالا از چین:

از دیرباز کشور چین یکی از مراکز تجارت جهانی به شمار می‏آمد. با قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم، شاهد حجم گسترده‏ای از مبادلات تجاری بین ایران و چین بوده‏ایم. امروز این کشور، بزرگترین شریک تجاری اقتصاد ایران می‏باشد. سالهاست که تجار ایرانی، اقدام به واردات انواع کالا از چین به ایران می‏نمایند. واردات کالا از کشور چین طیف گسترده‏ای از کالا را در بر می‏گیرد. واردات کالاهای عادی و نرمال، واردات کالاهای خطرناک، واردات کالاهای شیمیایی، مواد اولیه، قطعات صنعتی، اقلام تزئینی و … از چین به ایران، تنها نمونه‏هایی از کالاهایی است که مرتباً از روش‏های مختلف به کشور حمل می‏شوند. در حال حاضر بالای 25 درصد از نیازهای وارداتی کشورمان، از طریق چین تامین می‌گردد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، با توجه به بحث قرارداد ایران و چین، این رقم فراتر از این مقدار نیز پیش برود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید در سال ۲۰۲۰ تجارت رسمی ایران و چین، با احتساب نفت، به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر تنوع محصولات موجود در بازار این کشور، وجود روش‌های مختلف حمل بین ایران و چین (ریلی، دریایی و هوایی) تاجران را قادر می‏سازد تا در قبال قیمت تمام شده در رنج‏های مختلف و در بازه زمانی‌ متغیر، مشتریان و مصرف کنندگان داخلی را از نظر تأمین کالا راضی نگه می‏دارد.

نکات مهم حمل کالا از چین:

1_ آشنایی با قوانین گمرکی هر دو کشور

2_ آشنایی با تعرفه‏ های گمرکی

3_ آنالیز بازار فروش کالای مورد نظر در ایران

4_ یافتن منابع تولید کالای مورد نظر در چین

5_ اخذ مجوزات و مدارک مورد نیاز در مبدأ چین

6_ یافتن شرکت حمل بین‌المللی مورد اطمینان

7_ صدور اسناد حمل

8_ روش‌‌های پرداخت هزینه‏ های خرید و حمل کالا

9_ حمل کالا به صورت هوایی یا دریایی از چین به ایران

10_ ترخیص کالا در گمرکات ایران

هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران:

1_ قیمت کالای خریداری شده در کشور چین

2_ هزینه‌ های تحویل کالا از آدرس فرستنده

3_ هزینه‌ های مربوط به بازرسی کالا

4_ هزینه‌ های گمرکی کالا

5_ هزینه‌ های ثبت سفارش و تخصیص ارز

6_ هزینه ‏های تهیه اسناد

7_ هزینه حمل‌ و نقل کالا از چین به ایران

8_ هزینه‌ های مربوط به انبارداری کالا در گمرک

9_ هزینه‌ های ترخیص کالا در گمرکات ایران

10_ هزینه ‏های بیمه بار در حین حمل

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست